Webové stránky

K čemu slouží XML feedy

RSS

XML feedy představují pro majitele internetových obchodů velmi užitečný nástroj. Co to vlastně je a jak se s nimi dá pracovat?

Obecně: co je XML feed

XML feed je dokument vytvořený v jazyce XML alias Extensible Markup Language. Jedná se o tzv. značkovací jazyk. Vyvinut a standardizován byl konsorciem W3C v 90. letech.

Počítačoví odborníci jeho syntaxi přirovnávají k HTML. S připomínkou, že je ovšem náročnější na chyby v kódu. Těch se pro správnou funkčnost jednoduše nesmíte dopustit.

Základní syntaxe je poměrně jednoduchá, jednotlivé elementy se označují tzv. tagy. Tag je párový, to znamená, že na začátku musí stát počáteční a na konci ukončovací. Ve výsledku tak vytvoří jednotlivé části kódu v podstatě stromovou strukturu.

Podstatným rozdílem mezi XML a HTML je také to, že XML striktně odděluje formu a obsah. Žádným způsobem totiž v dokumentu není nadefinován způsob jeho zobrazení. V případě potřeby ale vzhled do jednotné podoby u XML dokumentu dostat lze.

Jak XML vytvořit

Jak vyplývá z předchozích řádků, jedná se v podstatě o zdrojový kód, který si můžeme ručně napsat, jestliže známe správnou strukturu jazyka XML.

Ve většině případů by to ovšem bylo značně nepraktické, protože může být potřeba do něj zahrnout velké množství položek. Dnes se tak již počítá s tím, že si náš systém vytvoří XML soubor automaticky.

V praxi většinou XML feed používá u blogů, kde zobrazuje chronologický výpis článků tak, aby měl čtenář přehled o novinkách. Případně také u internetových obchodů.

K čemu je XML feed v e-shopu

XML feed funguje v e-shopu podobně. Zobrazuje výpis produktů, které v e-shopu nabízíte a informace o nich. To může být nejen název položky a cena, ale také například i údaj o tom, zda je momentálně vůbec dostupná a mnoho dalších informací, které si xml feed načte ze systému e-shopu.

V praxi dnes slouží XML feedy především k rychlému a snadnému přenosu potřebných údajů do zbožových srovnávačů. V Česku patří k nejznámějším určitě porovnávač Heuréka. Dobře vytvořený feed především znamená značnou časovou úsporu s pracným párováním a prodejem produktů.

Srovnávač si dokáže požadovaná data převzít automaticky. Díky tomu budou stále aktuální, aniž byste se o ně museli dále starat.

Každý zbožový vyhledávač vyžaduje odlišné informace pro správný import zboží, standard zatím bohužel neexistuje. S tímto ohledem je tak nutné XML feed již na počátku vytvořit. Pokud se vámi zadané údaje nebudou shodovat s parametry zbožového srovnávače, nepodaří se produkty správným způsobem napárovat.

Pokud využíváte placený pronájem e-shopu většina e-shopových řešení již automaticky generuje připravené XML feedy pro nejznámější zbožové srovnávače.

Zbožové vyhledávače jsou přitom zásadním faktorem, který na web přitahuje návštěvníky a napomáhá zvýšit počty těch, kteří skutečně nakoupí. Podobně se dá XML feed využít i ve službě Google Nákupy.

XML feed se velmi často používá i v případě, že chcete ve svém e-shopu prodávat zboží nějakého dodavatele a nechcete jednotlivé položky zadávat ručně. Díky XML feedu a tzv. Cronu, což je skript, který zajistí, že budete načítat pravidelně aktuální feed si výrazně usnadníte práci. A hlavně nebudete na svém e-shopu nabízet zboží, které už není u dodavatele skladem.

Právě v případě tzv. importu zboží od dodavatele do hry vstupuje vyspělost různých e-shopových řešení. Někde můžete použít předpřipravené importy, které však většinou zvládají pouze feedy s přesnou strukturou nebo můžete vyzkoušet novinku od Zoner inShopu.

Jedná se o univerzální rozhraní, přes které velmi jednoduše dostanete do e-shopu od Zoneru, v podstatě jakýkoliv xml feed od dodavatele. Více informací najdete na www.inshop.cz

Ukázat další aktuality