Jazyková škola Brno PELICAN spolupracuje významnými evropskými organizacemi, a to za účelem zapojení se do evropských projektů, díky kterým následně může studentům poskytnout zkušenosti s novými výukovými metodami.
Ať už s PELICANem navštěvujete pomaturitní jazykový kurz, firemní kurzy angličtiny nebo klasický skupinový kurz, můžete se do nejrůznějších projektů sami zapojit, a to jako student, nebo třeba taky jako lektor. O tom se koneckonců přesvědčila lektorka naší jazykové školy, která se s Vámi o svoje zkušenosti s účastí na významném evropském vzdělávacím projektu dneska podělí.
Projekt aPLaNet
Evropský projekt aPLaNet vznikl s cílem naučit pedagogické pracovníky v oblasti jazykového vzdělávání využívat aktivně sociální média a vytvářet si díky nim podmínky pro svůj profesní rozvoj. Lidé začínají být po velkém boomu sociálních médií k těmto prostředkům mírně skeptičtí.
Projekt vznikl právě z toho důvodu, aby poukázal na výhody, které vyplývají z užívání sociální médií, a ukázal jejich pozitivní vliv na práci lektorů, kteří se zaměřují nejen na jazykové kurzy. Představuje možnosti, jak využívat sociální média k sebevzdělávání a ve výuce.
Za účelem získání potřebných informací o zkušenostech lektorů s využíváním sociálním médií ve vzdělávacím procesu byly v mateřských zemích projektu provedeny případové studie, do kterých byli zapojeni lektoři a učitelé.
Do případové studie se zapojila taky lektorka Jazykové školy PELICAN, která vede pomaturitní studium angličtiny v brněnské škole. A jak podílení se na případové studii mezinárodního projektu probíhalo?
Případová studie a její průběh
Kateřina nejprve musela představit sebe a své zkušenosti se vzděláváním. V době projektu vedla pomaturitní studium více než jeden rok. Studovala pedagogiku a o dokončení studia získala práci v Jazykové škole PELICAN. V klasických jazykových kurzech učí studenty od začátečníků až po pokročilé.
Kateřina přiznává, že její vztah k sociálním sítím před projektem aPLaNet nebyl příliš pozitivní: „Znala jsem Facebook a Twitter, ale nebyla jsem uživatelem ani jedné z platforem, a to ani v osobním životě. Přišlo mi směšné sdílet svoje pocity a fotky s celým světem.“ Jediné, co Kateřina skutečně využívala, byl Skype, nikdy ji ale nenapadlo přemýšlet o možnostech jeho využití v hodinách.
Dnešní pedagogická praxe na vysokých školách se příliš nezabývá otázkou současných vzdělávacích metod a přístupů. Snad se to v budoucnu změní. „Například pomaturitní angličtina, kterou vedou, je povětšinou zaplněna mladými lidmi, kteří se sociálními médii koexistují od svého dětství. Proto, když jsem slyšela o projektu a o tom, čím se zabývá, zaujalo mě to,“ říká Kateřina. Právě z toho důvodu neváhala a rozhodla se naučit o možnostech sociálních médií co nejvíce. „V dnešní době je každý člověk online. Chtěla jsem vědět, jak je možné navázat spolupráci s lektory ze zahraničí nebo jak si otevřít vlastní online třídu.“
Hned na prvním semináři v Jazykové škole PELICAN školitel lektorům vysvětlil cíle projektu a seznámil účastníky s materiály aPLaNet. Jako příklad zvolil firemní kurzy angličtiny, na kterých předvedl, jak lze sociální sítě používat. „Ihned po workshopu jsem začala s Facebookem pracovat a založila si svou třídu. Reakce studentů byly velmi pozitivní,“ říká o své první zkušenosti s využitím sociálních médii při výuce Kateřina.
Dnes dodává, že díky poznatkům projektu udělala velký pokrok v oblasti výuky cizích jazyků, zejména v pomaturitním studiu angličtiny. „Neustále studenty díky online platformám zahrnuji inspirativními materiály. Moje zkušenosti jsou vesměs pozitivní. Naprosto jsem změnila svůj přístup k sociálním sítím i svůj pohled na výuku, což studenti dokázali ocenit.“
Kateřina na závěr doporučuje všem webové stránky projektu aPLaNeT, které jsou skvělým zdrojem informací a cenných materiálů. Zaujal Vás projekt aPLaNeT? Podívejte se na webové stránky Jazykové školy PELICAN. Není jediný projekt, na kterém se škola podílela či podílí, který by nebyl zajímavý!